Garnforbruk

tirsdag 31. januar 2012

Ugler og søtt babystrikk

Jeg har strikket ugler i lange baner. :-)) To stykk uglegensere er ferdige, men hadde ikke lyst til å ha knapper i øynene på alle uglene så pyntet bare en på hver genser.
Jeg hadde noen nøster grå Nepal liggende. For lite til noe til meg selv og egentlig alt for mye til en slik genser, men bestemte meg for å bruke det likevel. Nepal var en glede å strikke med, håper det oppfører seg like fint i bruk. :-)) Genseren ble myk og god, litt tykk men det går sikkert fint. :-))
Da den grå var ferdig fant jeg fire nøster til med blå Nepal. Egentlig to nøster av et parti og to av et annet som jeg fikk i adventsvennpakken for noen uker siden. Jeg fant ut at jeg skulle ta sjansen på å bruke det. Det er jo bare en babygenser til oss selv, så om det skulle være litt nyanseforskjell på partiene hadde det ikke gjort noe. Jeg strikket denne en størrelse større, og gjett hva? Akkurat nok garn! Og jeg kan ikke se noen forskjell på fargene. :-)))
Jeg synes mønsteret er sååå søtt, men gjorde en liten forandring på begge gensrene. Jeg strikket ikke short rows bak for å få nakken lengere. Jeg strikket bare noen runder med glattstrikk etter uglene, felte de maskene som skulle felles i rundfellingen og avsluttet med vrangborden. :-))
Ble iallefall veldig fornøyd. :-)))
Etter noen dager ble fristelsen for å få en til på pinnene litt for stor.. Denne gangen ble det lagt opp i en størrelse større enn sist og i en skikkelig jentefarge, en mørk knall cerise farge. Selv om vi ikke vet kjønnet på mageboeren ennå, så ble det altså en veldig jentete farge på neste genser. Det er alltids en eller annen som kan få den i gave en gang hvis vi ikke kan bruke den selv. :-))
Mønster: Owlets
Str: Den grå er 3 og den blå er 4. (3 tilsvarer ca. 1 år, men de er visst litt små på størrelsene)
Pinner: 4.5 og 5mm
Garn: Nepal fra Garnstudio
Mengde: 174g og 200g

Her er litt av resultatet av restegarnet jeg viste fram sist. :-)) Djevel mittens har jeg strikket gaaaanske mange av siden jeg falt over mønsteret. :-)
Det kjekke er at hvert par med votter bruker ca. 22g garn av DK tykkelse. (smart, falk, merino extra fine osv.)
Hvis man da strikker inn de fem stripene (eller så mange/få man vil), så får man brukt ganske små rester også. :-)) Jeg tror jeg brukte ca. 16g i hovedfarge når jeg strikket fem striper med andre farger. Denne gangen valgte jeg å hekle en remse med luftmasker som bånd i vottene. Kjempeenkelt og det bruker også en minimal rest med garn. Jeg har strikket icord flere ganger før, men den blir nesten litt tykk når man legger opp tre masker så da ble det heklet bånd denne gangen.
Det skulle vært fire par votter på bildet, men det siste paret har jeg visst rotet bort i en av strikkekurvene her, men tok med grammene likevel.
Mønster: Djevel mittens
Garn: Drops Merino extra fine
Pinner: 3mm
Mengde: 88g

Søndag som var ble min yngste nevø døpt og vi var faddere. I siste liten, altså på lørdags kveld, fant jeg plutselig ut at jeg ville strikke noe til han. Da er mønster på Saartje's bootees kjekt å ha, når man egentlig bare har noen knappe timer til rådighet.
Jeg strikket hele den ene og opp til jeg skulle starte på stroppene på den andre på en kort kveldstund. Søndag etter at vi hadde vært i kirken fikk jeg hevet meg over dem igjen og strikket begge stroppene, festet tråder, sydde sammen, sydde i knapper og laget knappehulldingser på enden av stroppene.
Rakk akkurat å få dem i dåpsgaveesken (som jeg faktisk hadde scrappet) sammen med resten av pakkene og så bar det rett i selskap for å feire dåpen. :-))
Mønster: Saartje's bootees
Str: Den største, men med tykkere pinner og garn passet de nesten perfekt til en stor dåpsgutt på 4mnd
Pinner: 3.5mm
Garn: Gjestal Rede
Mengde: 32 gram

Jeg får vise fram litt bilder av dåpsesken en annen dag, den falt veldig i smak hos foreldrene. :-))

For tiden bruker jeg visst mere tid på å lete etter prosjekter å strikke/hekle enn å faktisk sitte med håndarbeid i hendene. Jeg har fått for meg at jeg skal finne ting å bruke restegarn (merino extra fine, babyull og liknende..) på, så nå har jeg fartet att og fram på nettet i dagesvis i jakten på noe som passer.
Jeg har funnet noe, som forsåvidt har ligget foran nesen min noen dager, så nå blir det nok strikket litt mere småstrikk til baby i restegarn framover. :-)) Jeg må vel ikke glemme den siste uglegenseren og lappeteppet i farten, så får veksle litt mellom dem. :-))

Ha en riktig flott uke, nå er solen tilbake her nord så nå blir det nok lysere og bedre tider framover. :-))

Ingen kommentarer: